Pretraži
Povratak na ostale objave

GOODYEAR: Proučavanjem snijega do veće izdržljivosti guma

GOODYEAR: Proučavanjem snijega do veće izdržljivosti guma

Prve pahulje odavno su zabijelile naše krajeve, a prema prognozama, zima će uskoro pokazati svu svoju raskoš. Pred nama su hladni, ali izgledno i sve snježniji dani.

Kao što nijedna pahulja nije jednaka, tako se razlikuje i sama struktura snijega, a s njome i njegov utjecaj na zimske gume. Navedenu karakteristiku snijega prepoznao je Goodyear, jedan od vodećih proizvođača vrhunskih guma. Sa zavidnom proizvodnom linijom i još većim asortimanom, Goodyear svojim korisnicima nudi pneumatike za osobna, poluteretna i teretna vozila, industrijske i građevinske strojeve, motogume i autozračnice, stoga ne čudi činjenica da se velika pažnja pridaje i najmanjem detalju.

Kako bi iz godine u godinu usavršavali i inovirali pneumatike te osigurali stabilnost, udobnost i sigurnost vozačima na svim svjetskim cestama, Goodyear je otišao korak dalje, pomaknuo granicu, otvorio novi horizont i – vlastiti snježni laboratorij!

 

Znanost o snijegu

Svaka se pahuljica sastoji od nekoliko milijardi jedinstveno raspoređenih ledenih kristala, a svima je zajednička šesterokutna simetrija, odnosno šest krakova. Jer se molekule vode uvijek raspoređuju pod kutom od 60 ili 120 stupnjeva. S ciljem dodatnoga povećanja mobilnosti u zimsko vrijeme, Goodyear je odlučio podrobno proučiti tajne snijega. U svom istraživačkom centru u Luksemburgu osnovao je visokotehnološki snježni laboratorij u kojem proučava fizikalne značajke snijega i njegovo uzajamno djelovanje s gumama, što je osobito važno kod izuzetno zahtjevnoga razvoja zimskih guma.

Snijeg se javlja u brojnim oblicima, a njegova se struktura sve vrijeme mijenja jer pojedini snježni kristali međusobno srastaju. Najrahlija vrsta snijega, pršić, teži oko 30 kg/m³, korasti snijeg može postići težinu do 500 kg/m³, a zbijeni čak 800 kg/m³! Oblik snijega može dakle biti vrlo različit, a upravo njegova struktura neposredno utječe na vozne značajke gume.

U vožnji po cesti prekrivenoj snijegom, snijeg se zbog procesa zgušnjavanja lijepi na gumu. Koliko će se snijega zalijepiti na gazni sloj ovisi o različitim čimbenicima, a osim strukture snijega važni su također temperatura zraka i brzina vožnje. Kod vožnje po svježe palom pršiću guma je posve prekrivena snijegom, kod vožnje po korastom snijegu snijeg se nakuplja u žljebovima gaznog sloja, a zbijeni snijeg uopće ne prianja na gumu.

 

Istraživanja na visokoj tehnološkoj razini

U različitim sektorima Goodyearovog visokotehnološkog snježnog laboratorija temperaturazraka kreće se između 0 °C i –40 °C, a znanstvenici i inženjeri u tim uvjetima provode raznovrsne istraživačke aktivnosti. Između ostaloga izrađuju najrazličitije oblike snježnih kristala, mikroračunalnom tomografijom analiziraju uzorke i pomoću suvremene programske opreme izrađuju informativne 3D-modele uzoraka snijega. Osim toga, udruživanjem različitih vrsta snijega simuliraju zasnježene ceste i mjernom opremom kakav je tribometar proučavaju trenje na snijegu. Rezultati im pomažu bolje razumjeti morfologiju snijega i njegov utjecaj na izdržljivost zimskih guma, na temelju čega potom usavršavaju gumene mješavine, dezene gaznog sloja i raspored lamela. Laboratorijski rezultati odlično dopunjuju zaključke vozača na testovima koji u stvarnim zimskim uvjetima isprobavaju gume na stazama u Švicarskoj, Skandinaviji i na Novom Zelandu.

 

Goodyearova zimska perjanica

Zimska guma najbolje obavlja svoju zadaću kada snijeg ne prianja na njezin gazni sloj, jer tako rubovi gume mogu besprijekorno funkcionirati. Oni u vožnji u zimskim uvjetima imaju važnu ulogu, što možemo prikazati na primjeru vrhunske zimske gume Goodyear UltraGrip9+ dimenzije 205/55 R16: ona je opremljena s više od 2.500 posebno osmišljenih lamela koje vam osiguravaju optimalno prianjanje!